Thursday, January 5, 2012

Kolej Vokasional Kuching dilanda banjir kilat

Hari kedua persekolahan tahun 2012 merupakan detik yang paling sukar dilupakan oleh warga Kolej Vokasional Kuching (KVKu) apabila terpaksa berhadapan dengan banjir kilat yang paling buruk pernah berlaku di Kuching, Sarawak. Banjir yang disebabkan oleh hujat lebat yang tidak berhenti sejak lewat petang hari sebelumnya menyebabkan hampir 80 % kawasan kolej ditenggelami air. Keadaan yang sama turut berlaku di kawasan sekitar Bandaraya Kuching dan menyebabkan kesesakkan jalan raya yang teruk.


Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingi berlaku, pihak kolej mengambil langkah keselamatan dan memastikan segala peraturan kecemasan semasa banjir sentiasa dipatuhi.


 Petikan Berita Harian 5 Januari 2012

KUCHING: Ketiadaan alat ramalan cuaca dan arah tiupan angin yang tidak dapat diramalkan di laut dekat Kuching menyebabkan hujan lebat yang mengakibatkan banjir kilat tidak dapat diramalkan, kata Pengerusi Jawatankuasa Pemulihan dan Pengurusan Bencana Negeri, Tan Sri Alfred Jabu.

"Kita mempunyai bacaan kaji cuaca dan telemetrik di kawasan tadahan, tetapi awan yang membawa hujan datang dari laut dan dengan berlakunya perubahan haluan tiupan angin, kami tidak dapat membuat ramalan," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan masyuarat jawatankuasa itu di sini hari ini.
Beliau mengulas pertanyaan beberapa pihak tentang mengapa tiada ramalan kaji cuaca diumumkan hingga menyebabkan beberapa kawasan rendah di bandaraya ini dilanda banjir dan lebih 1,400 dipindahkan.
Banjir mulai surut tengah hari ini tetapi beliau mengingatkan bahawa hujan sekejap-kejap akan berterusan sehingga Sabtu di sini.

Dua orang, seorang pelajar perempuan 19-tahun dan seorang pekerja stesen minyak berusia 29-tahun, dilaporkan hilang dan dikhuatiri lemas semasa kemuncak banjir itu.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak, SAC Datuk Law Hong Soon, yang hadir pada sidang akhbar itu, berkata pelajar berkenaan, Kho Ying Qi, jatuh ke dalam parit monsun dekat Batu Lintang di sini dan Herman Sihas yang cuba menyelamatkannya dengan terjun ke dalam parit itu juga dihanyutkan arus kuat.

"Operasi mencari dan menyelamat yang dilancarkan setakat ini belum menemui mangsa," katanya. - BERNAMA

3 comments:

  1. perghhhh solah lmk ku jd kolam ikan hahahah

    ReplyDelete
  2. bukan salah sekolah.tp bnda tok dah lamak berlaku,ya parit dari luar yg lalu dlm skolah.tambah2 skolah d area kaki bukit, makinjadi la.lagipun jeraya ada mengada utk djadikan reference, mun mok polah bangunan, biar sama level or lebih tinggi dari jeraya.^^

    ReplyDelete
  3. banjir2.. . . apa gik. . kita ngail ikan tilapia lahh... .

    ReplyDelete